Közlekedj drágábban?

Március 1-től új árakkal megy a tömegközlekedés. Ez az ésszerűsítés és egyszerűsítés közel 60 százalékos drágulást hoz a mindennapjainkba! A botrány ez lehetne, de a valódi botrány az, hogy ez senkit nem érdekel!

Bucsa abban a speciális helyzetben van, hogy megyehatáron van, a megye szélén. A különlegességeink egyike az, hogy a távolságok miatt a szomszédos megye egyik városának agglomerátuma vagyunk. A távolságok miatt a legtöbb bucsai nem Szeghalomra, Füzesgyarmatra vagy Püspökladányba jár be akkor, amikor a városba megy, hanem Karcagra. Nem Bucsa az egyetlen ilyen, hanem jó pár hasonló helyzetben lévő település van még Magyarországon.

Annak, aki nem ismeri a földrajzi helyzetet, megmutatnám pár sorban milyen a tömegközlekedési kapcsolatunk, bár nehezen lehet kapcsolatról beszélni, ilyen "járatsűrűség" esetén. Olyasmi, amit tömegközlekedési kapcsolatnak lehetne nevezni, nekünk csak Karcaggal van, de az is meglehetősen gyenge.

map24.jpg

Bucsa legközelebbi szomszédos városa Karcag
(OpenStreetMap)

A községházától indulva a karcagi vasútállomás 13,8 km, ahova naponta több alkalommal is be lehet jutni busszal. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy vasárnaponként 5 alkalommal indul oda busz. Az, aki Bucsáról megy Karcagra, nem feltétlenül megy ekkora távolságot a busszal. hiszen a legrövidebb utazási távolság 2,4 km (Dobó István utca és a Hortobágy-csatorna között). 

Füzesgyarmat a megyén belüli szomszédos városunk. Oda naponta egyszer, kora hajnalban indul buszjárat, ami 20,1 km-t tesz meg. Ez a busz még hajnali 6 előtt indul, majd este 18 óra körül indul vissza. Talán ez is jelzi, hogy ezt a távolságot annyira sokan nem teszik meg busszal. Egyébként nem ok nélkül "érdektelen" város Füzesgyarmat, mivel kis túlzással élve nem más, mint egy várossá nyilvánított falu. Ha valaki Bucsáról menne oda ügyeket intézni, vásárolni, nem nagyon lenne előrébb, jobban jár Karcaggal.

A járási székhelyünk Szeghalom. A távolság 31,2 km, nem véletlenül csak napi 3 buszjárat megy oda. Kétségtelen, hogy Szeghalom és Karcag összemérhető és Szeghalom sok tekintetben előzi Karcagot, mégsem túl gyakran járunk oda ügyeket intézni. Egyrészt háromszor messzebb van Karcagnál, a járatok gyakoriságát nem is említve. Az sem mellékes szempont, hogy Karcag vasúti fővonalon van, míg Szeghalom és Füzesgyarmat nem.

Szintén vasúti fővonalon van Püspökladány, ami bizonyos tekintetben földrajzi szomszédunk, de szintén megyén kívül esik. Oda nincs közvetlen tömegközlekedési kapcsolatunk, csak Karcagtól lehet oda vonattal eljutni. Elméletileg Püspökladányból indul vonat Szeghalom felé, amelyik Füzesgyarmatot is érinti, de ez a megoldás nem lenne racionális választás annak, aki Bucsáról közlekedne Püspökladányba. Ha mégis megtenné valaki, akkor az egyik útvonal 29,8 km és 1-1,5 óra lenne, míg a hosszabb változat 79,2 km és 3,5 óra.

A megyeszékhelyre való utazásról nem is érdemes itt szót ejteni, hiszen napi 1 közvetlen buszjárat létesít valamiféle kapcsolatot a falu és Békéscsaba között.

Mindez azért érdekes, mert amikor az itt leírt problémát előadtam, akkor mindenki azzal utasította el, hogy "tessék megyén belül közlekedni, nem kell nagyzolni és másik megyébe átjárni". Amennyiben lenne erre lehetőség, például óránként induló buszjárat Szeghalomra, akkor lenne ebben valami, de a napi 3 elinduló busz csak jelképes tömegközlekedési kapcsolat. Nem mintha Karcagra a napi 5 induló buszjárat (vasárnaponként 5, szombatonként 7, többi napon 9) annyira sűrű lenne, de azért az mégiscsak más gyakoriság.

A lényeg az, hogy a vasúti közlekedés szerkezete és a távolságok miatt nekünk a szomszédos megye városa sokkal közelebb van km-ben és ezt a járatok sűrűsége is igazolja. Hogyan hat a Karcagra való közlekedésre a március 1-től érvényes új tarifarendszer? Az álláspontom szerint drágább lesz.

Buszjegy Karcagra

Nem mindegy az, hogy honnan indul az ember és hová megy. Ahogy említettem, a legrövidebb távolság 2,4 km, de szerintem azt csak nagyon kevesen teszik meg. Bucsáról Karcagra minimum a vasútállomásig kell bejutnunk, ami a 10-15 km-es sávba esik. Ez ma 450 forintba kerül. Két embernek ez oda-vissza 1800 forint.

Egyébként ez autóval olcsóbb, mert extrém magas üzemanyagárak mellett is 1000 forint alatt van. Nekünk ez jelen pillanatban 624 és 650 forint közé esik. Ebből is jól látható, hogy még 1 embernek is olcsóbb autóval közlekedni, nem beszélve arról, hogy a ritka buszjáratoktól is függetleníteni tudja magát.

Az új szabályozás szerint minden készpénzes jegyvásárlás +200 forint lesz. Ha jól értelmezem, akkor ez jegyenként kell majd megfizetni. Vagyis 1 embernek a mai 450 forint helyett 650 forintot kell majd fizetnie. Így 2 embernek az oda-vissza út 2600 forint lesz, ami drasztikus drágulás és értelmetlenné teszi a tömegközlekedés választását.

Persze ezen át lehetne ugorni, hogy "kártyázzon" az ember, de ennek a részleteibe inkább bele sem megyek. Mondjunk most csak annyit, hogy az sem ingyenes, tehát ez mindenképpen emelés. A kártyázás ára az utóbbi időben már nem csupán a banki jutalékokból áll, hanem már az sms-ért is fizetni kell, meg még ilyen-olyan költséget ráterhel a bank (amit egyoldalú módosítással vezetett be). Nálam a készpénzes jegy volt előnyben, de az, hogy egy Karcagig és vissza utazásért 1300 forintot és még 70-80 forint egyéb banki költséget is kifizessek, az teljességgel kizárt.

Aztán azt nem is érintettem, hogy Karcagon belül milyen a tömegközlekedés, mert ez már nagyon messzire vinne az eredeti témától.

Bérlet - dráguláshoz vezet a tarifareform! 

Amikor a miniszter Debrecenben bejelentette, hogy a tarifarendszer megváltozik, akkor egy nagyon fontos mondat hagyta el a száját. Azt mondta, hogy az intézkedések nem a budapestiek ellen irányulnak - csak vulgárisabb szavakkal fejezte ki magát. Azt hiszem, hogy nagyon is igaza volt, hiszen ez az egész ellenünk van!

Jelen pillanatban a legkisebb távolságra 5940 forint a havi bérlet. A másik bérlet 9580 forint, de ezek mind 10 km alattiak. Nekem a 10-15 km-es sávban van a bérletem, ami 11 900 forint. Nekem autóval 13 700 forint lenne az út 30 napon át, így valahol anyagilag kifizetődőbb a bérlet, legalábbis elméleti síkon. Amennyiben ehhez értelmes járatsűrűség tartozna, reális döntés lenne a busz. Az, aki a legmesszebbre megy (Kórházig, ha jól számolom), annak most 14 200 forint a bérlete.

Az új rendszerben a megyebérlet nem jó, mert megyehatáron lép át a busz. Ezért országbérletet kell vásárolni, ami 18 900 forint. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek emelés jön! Vagyis úgy emelik a bérlet árát 58,82 százalékkal, hogy ehhez semmilyen fejlesztés nem jár! Ugyanazért a dologért kell közel 60 százalékkal többet adnunk, de mi semmi többet nem kapunk érte!

Lehetne azzal érvelni, hogy elméletileg az egész országon belül "ingyen" utazhatunk, ami egyébként nem igaz teljesen. A részletek már csak azért sem érdekesek, mert ezzel a járatsűrűséggel például nem lehet visszajutni a faluba. Ha esetleg úgy döntenénk, hogy a hétvégén tömegközlekedéssel utazgatnánk, akkor úgy kellene szervezni az utat, hogy akármi is történik (például késik a vonat), akkor is 17,45-re Karcagon kell lenni, mert utána már nem jön busz a faluba!

A reakciók

Az, hogy ez az emelés igazságtalan, nem vitatható. Erre a megoldás az lenne, ha a 25 km alatti szakaszokra szóló bérletek megmaradtak volna. Az érintettek számára is lehet következtetni, mivel állítólag a bérletes utasok 10 százaléka érintett. Bár az új kommunikáció szerint csak a 14 év feletti diákoknak van ebből gondja, azért tudjuk, hogy ez nem igaz. Sokan járunk úgy dolgozni, hogy a munkáltató nem fizeti az utazási költségeket.

Nagyon sokaknak jeleztem ezt a problémás helyzetet. A túlnyomó többségtől egy fikarcnyi válasz sem telt ki. Amikor szóban adtam elő, mindenki azt mondta, hogy ezt le kell nyelni, meg amúgy is, ezért a több pénzért kapunk egy országos jegyet, aminek örülni kell... Ha pedig nem tetszik a térség közlekedése és szeretnék tömegközlekedni autó helyett, akkor költözzek el...

Értelemszerűen ezek után megkerestem szakújságírókat és olyanokat, akik közlekedési témában gyártanak tartalmakat a neten. Összesen csak egy ember akadt, aki hajlandó volt válaszolni, de végül ő sem írt semmit az ügyről, mert ez szerinte csak addig volt érdekes téma, amíg a budapesti közlekedés érintett volt. Utána többeknél is rákérdeztem, hogy miért nem préseltek ki magukból egy választ. Mindenki lényegében azt fogalmazta meg, hogy ez a drasztikus áremelés, mint téma, számukra és a saját közönségük számára nem érdekes ügy.

Gondolom mindenki tapasztalta, hogy a faluban mekkora felháborodás volt és milyen tiltakozási hullám született (semmi). Úgyhogy igazuk is van, minek erőlködjenek az ügyben, ha az érintettek túlnyomó többsége bele fog ebbe az egészbe törődni. Ha lenyeljük egy szó nélkül, akkor meg is érdemeljük!?

Címkék: közlekedés 2024